Så lyckas du med sociala medier

I dagens digitala värld har sociala medier blivit en naturlig del av vår vardag. Vi spenderar i genomsnitt 2,5 timmar per dag på att scrolla igenom innehåll på plattformar som Instagram, TikTok och YouTube. Dessa plattformar har utvecklats från att vara källor till inspiration till att bli primära informationskanaler. Hela 44% av alla internetanvändare använder sociala medier som sin främsta källa när de letar information om nya produkter och varumärken.

Så varför är det så viktigt att ni som företag arbetar strategiskt med era organiska sociala medier och inte enbart betalda?

Kostnadseffektivt: Ni betalar inget för att synas på era organiska sociala medier. Skapar ni bra innehåll kan era inlägg få stor spridning. Ett lyckat inlägg kan nå flera miljoner visningar, vilket gör att ni når en enorm målgrupp – helt utan kostnad.

Autentisk varumärkeskännedom: Ni kan skapa intresseväckande innehåll och dela med er av kunskaper om er produkt eller tjänst på ett kreativt och inspirerande sätt. Genom att bjuda in följare till att lära känna ”teamet bakom” gör ni ert varumärke mer personligt och äkta.

Bygg ett starkt community: På era organiska sociala medier kan ni möta er målgrupp precis där de är! Genom att kommunicera med era följare bygger och bibehåller ni relationer som skapar lojalitet till ert varumärke. Dessutom får ni värdefulla insikter om er målgrupp som kan användas för att optimera andra delar av er marknadsföring.

För att lyckas med era organiska sociala medier behöver ni en tydlig strategi från början. Här är några av våra bästa tips på hur ni sätter en framgångsrik strategi för era organiska sociala medier:

Målsättning

  • Definiera tydliga målsättningar för era organiska kanaler. Vad vill ni uppnå med era sociala medier? Hur ska de hjälpa er med de utmaningar ni har idag och hur går de ihop med era övergripande affärsmål? Till exempel att öka trafik till hemsidan, öka varumärkeskännedomen eller stärka ert community.

Målgrupp

  • Identifiera vem er målgrupp är och gör en målgruppsanalys. Analysera deras användarbeteenden på de olika sociala mediekanalerna – vilket innehåll intresserar dem? Vad får dem att interagera? Det kan vara bra att skapa minst två olika personas för era följare.

Content

  • När ni vet vem ni ska kommunicera med behöver ni skapa en tydlig content-plan. Utgå från målgruppsanalysen och era personas. Brand voice och grafisk identitet är nycklar till en framgångsrik contentstrategi.
  • Det viktigaste är att ert innehåll tilltalar er målgrupp och får dem engagerade i ert varumärke och det ni har att erbjuda, samtidigt som innehållet följer er grafiska identitet.
  • Tips: Våga arbeta med olika trender och anpassa innehållet efter kanal. Det som fungerar på Instagram fungerar inte alltid på TikTok. Använd Instagram Story för att komma närmare er målgrupp genom att vara mer ofiltrerad och personlig.

Frekvens

  • När ni har skapat en detaljerad content-plan behöver ni bestämma hur ofta ni ska publicera inlägg i varje kanal. Det är viktigt att vara konsekvent så att era följare vet vad de kan förvänta sig när de följer er på sociala medier.
  • Rekommenderad frekvens beror på bransch, och vi hjälper er gärna med att hitta den rätta balansen.
  • Använd gärna ett publiceringsverktyg för att schemalägga inlägg i förväg.


KPI

  • Definiera era KPI:er som ni följer upp regelbundet för att mäta er framgång. Några bra KPI:er att följa är:
  • Räckvidd: Hur många ni når ut till
  • Impressions: Hur många gånger ert inlägg har visats
  • Engagement: Hur många har interagerat med ert innehåll (gillat/kommenterat/delat)
  • Engagement rate: Hur stor procent av dem som sett ert innehåll interagerar med det
  • Antal följare: Hur många nya följare har ni fått under en specifik period
  • Alla KPI:er är inte alltid lika viktiga; de bör baseras på målsättningen för att säkerställa relevant mätning.

På Hive Creatives har vi lång expertis inom organiska sociala medier. Våra experter kan hjälpa ditt företag med alla delar för att säkerställa att ni framgångsrikt når era affärsmål med hjälp av era organiska kanaler. Vi kan hjälpa er med allt från strategi till produktion av kreativt material, implementering och community management.
läs mer om våra tjänster inom sociala medier här

Kontakta oss så tar vi fram en skräddarsydd lösning för just ert företag!

Visa fler

01

02

03

Meta Ads lanserar beta-integration med Google Analytics 4
Vad är skillnaden mellan UX, UI och CX?
Den stora Google-läckan: Vad betyder den för SEO-världen?