Google Augusti 2024 Core Update Slutförd: Vad du Behöver Veta

Google Augusti 2024 Core Update Slutförd

Google har nu avslutat utrullningen av sin Augusti 2024 core update, enligt en talesperson för företaget. Uppdateringen startade den 15 augusti 2024 och tog 19 dagar att slutföra, vilket innebär att den avslutades den 3 september 2024. Denna uppdatering orsakade betydande rörelser och förändringar i Googles sökresultat.

Vad den senaste uppdateringen innebär

Den här uppdateringen är inte bara en vanlig core update. Augusti 2024 core update har tagit hänsyn till den feedback som Google mottagit sedan September 2023 ”helpful content update”, vilken hade en negativ påverkan på många små och oberoende publicister. För första gången såg vi viss rörelse bland vissa (men inte alla) webbplatser som drabbades av den tidigare uppdateringen.

En nyligen genomförd undersökning visade att de flesta som deltog påverkades negativt av den senaste core update:

  • 44% sa att deras ranking/trafik minskat (1,583 röster totalt)
  • 27% sa att deras ranking/trafik ökat (993 röster totalt)
  • 29% sa att de inte märkte någon förändring (1,038 röster totalt)

Sammanfattningsvis verkar det som om vi såg viss återhämtning från uppdateringen i september 2023, men det var endast för ett fåtal webbplatser och begränsade återhämtningar. De flesta webbplatser såg inte några betydande eller meningsfulla återhämtningar, och ännu fler såg ytterligare nedgångar eller förblev oförändrade.

Buggar i rankingen

Under de första fyra dagarna av Augusti core update fanns det en betydande bug i sökrankningen som fixades fyra dagar senare. Så du bör bortse från eventuella förändringar du såg under dessa första dagar. Jämför istället den ranking och trafik du har sett från Google denna vecka, framåt, jämfört med veckorna innan releasen av Augusti core update.

Vad Google sa om uppdateringen

John Mueller, Search Advocate på Google, skrev när uppdateringen ursprungligen släpptes:

  • “Idag lanserade vi vår Augusti 2024 core update till Google Sök. Denna uppdatering är utformad för att fortsätta vårt arbete med att förbättra kvaliteten på våra sökresultat genom att visa mer innehåll som folk verkligen tycker är användbart och mindre innehåll som känns som att det endast skapats för att prestera bra i Sök.”

Google har sagt att denna uppdatering syftar till att främja användbart innehåll från små och oberoende publicister, efter att ha lyssnat på feedback som mottagits sedan releasen av Mars 2024 core update. Mueller tillade:

  • “Denna senaste uppdatering tar hänsyn till den feedback vi har hört från några skapare och andra under de senaste månaderna. Som alltid strävar vi efter att koppla människor med ett brett utbud av högkvalitativa webbplatser, inklusive ’små’ eller ’oberoende’ webbplatser som skapar användbart, originellt innehåll för relevanta sökningar. Detta är ett område vi kommer att fortsätta att fokusera på i framtida uppdateringar.”

Uppdaterad vägledning

Google har uppdaterat sin hjälpsida om core updates med mer detaljerad vägledning för de som kan se förändringar efter en uppdatering.

Tidigare core updates

Här är en tidslinje och vår bevakning av de senaste core updates:

  • Mars 2024 core update började den 5 mars och avslutades den 19 april.
  • November 2023 core update startade den 2 november och avslutades den 28 november.
  • Oktober 2023 core update började den 5 oktober och avslutades den 19 oktober.
  • Augusti 2023 core update startade den 22 augusti och avslutades den 7 september.
  • Mars 2023 core update startade den 15 mars och avslutades den 28 mars.
  • September 2022 bred core update var mindre påverkningsfull och avslutades den 26 september.
  • Maj 2022 bred core update var en betydande och snabb uppdatering.

Vad du ska göra om du drabbas

Google har tidigare gett råd om vad man bör tänka på om man påverkas negativt av en core update. Google har inte gett några nya råd här:

  • Det finns inga specifika åtgärder att vidta för att återhämta sig. En negativ rankningspåverkan betyder inte nödvändigtvis att något är fel med dina sidor.
  • Google har erbjudit en lista med frågor att överväga om din webbplats drabbas av en core update.
  • Du kan se en viss återhämtning mellan core updates, men den största förändringen skulle ske efter en annan core update.

I korthet, skriv hjälpsamt innehåll för människor och inte för att ranka i sökmotorer.

Varför detta är viktigt

Vid det här laget bör du ha sett trenden för denna uppdatering och hur den kan ha påverkat din webbplats. Om du märker förbättringar, så är det utmärkt – om inte, kan det vara så att du har mer arbete att göra för att Google ska anse att din webbplats är tillräckligt användbar för att ranka bättre i sökresultaten.

Google släpper core updates var några månader, så du bör alltid fortsätta att förbättra din webbplats och innehållet på din webbplats. Framtida uppdateringar kan gynna din webbplats ranking och Googles trafik – så arbeta alltid med förbättringar, inte bara för Google Sök, utan också för dina webbplatsanvändare.

Ingen Feedback-formulär för denna uppdatering

Google har meddelat att det inte kommer att finnas något feedback-formulär för Augusti 2024 core update. Detta innebär att användare och webmasters inte kommer att ha någon direkt kanal för att rapportera sina erfarenheter eller klagomål om uppdateringen. Google förlitar sig istället på den feedback som de redan har fått under de senaste månaderna och fortsätter att förbättra sina algoritmer baserat på denna feedback och sina egna interna tester och analyser.

Slutsats

Den Augusti 2024 core update har skapat betydande rörelser i Googles sökresultat, och det är tydligt att Google fortsätter att finslipa sina algoritmer för att visa mer användbart och relevant innehåll för användarna. För många små och oberoende publicister kan denna uppdatering ge en möjlighet till förbättrade rankingar om de skapar kvalitativt och originellt innehåll.

För de som har påverkats negativt av uppdateringen, rekommenderar Google att fokusera på att skapa innehåll som är användbart och tillfredsställande för användarna, snarare än att försöka ”spela” algoritmen. Detta innebär att det bästa sättet att förbereda sig för framtida uppdateringar är att kontinuerligt arbeta med att förbättra kvaliteten på sitt innehåll och sin webbplats överlag.

Vad du som kreatör bör tänka på

  • Fortsätt skapa kvalitativt innehåll: Fokusera på att skapa innehåll som är av värde för dina läsare. Undvik att skapa innehåll enbart för att ranka högre i sökmotorer.
  • Utvärdera och anpassa: Analysera hur din webbplats påverkades av uppdateringen och gör nödvändiga justeringar baserat på de nya riktlinjerna och rekommendationerna från Google.
  • Håll dig uppdaterad: Core updates kommer regelbundet, så håll dig informerad om framtida uppdateringar och var redo att anpassa din strategi vid behov.
  • Använd Googles vägledningar: Dra nytta av de uppdaterade hjälpsidorna och råd som Google tillhandahåller för att förstå bättre hur du kan förbättra din webbplats prestanda i sökresultaten.

Genom att fokusera på att skapa användbart, originellt och högkvalitativt innehåll kan du positionera din webbplats bättre inför framtida core updates och ge dina användare en bättre upplevelse, vilket i sin tur kan leda till bättre rankingar och ökad trafik. Fortsätt arbeta på att förbättra din webbplats för både dina besökare och för att möta Googles krav.

Visa fler

01

02

03

Apple iPhone 16 Lansering: Hur Man Följer Det Speciella Evenemanget
Vad är en webbyrå? - Hive Creatives
Vad är en webbyrå?
Marketing as as service
Vad är Marketing as a Service (MaaS)?