Marketing as a Service är en agil marknadsföringslösning anpassad för att stödja ett företags marknadsföringsfunktioner genom att leverera värdebaserade, efterfrågade marknadsföringstjänster. Dessa varierar från utveckling av marknadsföringsstrategier till genomförande.

MaaS levererar skräddarsydda marknadsföringslösningar som möter företagens marknadsföringsbehov. Det hjälper dig där du brister. Till exempel, om du har svårt med att omvandla leads till kunder, kommer MaaS att optimera dina marknadsföringskampanjer. MaaS-leverantörer gör det möjligt för dig att utnyttja den expertis du behöver för att leverera starka och effektiva marknadsföringskampanjer. De består vanligtvis av ett team av experter som kan genomföra marknadsföringsstrategier, från innehållsskapare till webbutvecklare, mediaköpare och sociala medieexperter.

En av anledningarna till att MaaS blir allt mer populärt är att det levererar högpresterande marknadsföringskampanjer på ett kostnadseffektivt sätt. Det gör det möjligt för företag att anta datadrivna marknadsföringsstrategier och processer och därmed anpassa sig till de bästa marknadsföringsmetoderna i branschen.

Hur Marketing as a Service fungerar

Tidigare var marknadsavdelningar tvungna att utveckla och presentera en budget för ledningen samtidigt som de lobbad för fler anställda i sitt team. Efter att ha fått ledningens godkännande tog det i genomsnitt nästan två månader att anställa och få rätt kandidat på plats. Sedan skulle de behöva upprepa processen om några år när medarbetaren får en befordran eller byter jobb.

Men med MaaS kan marknadsförare utnyttja den expertis de behöver vid den tidpunkten för att snabbt genomföra starka och effektiva kampanjer. Det är utformat för att syntetisera strategi och genomförande för att stödja dina marknadsföringsinsatser, beroende på dina kampanjprioriteringar.

MaaS-leverantörer utvecklar skräddarsydda marknadsföringsstrategier och lösningar för att hjälpa dig uppnå dina marknadsföringsmål och affärsmål. De blir i princip en integrerad förlängning av din marknadsavdelning. De levererar tjänster som är anpassade till dina marknadsföringsbehov och marknadskrav.

Marketing as as service

MaaS levererar högpresterande marknadsföring till en lägre kostnad, med fokus på datadrivna strategier och beslutsfattande, och utnyttjar ny marknadsföringsteknik och branschens bästa praxis. För att kunna dra nytta av MaaS behöver du:

Investera i att samla in tvärsenhetsdata om konsumenter: Generellt sett bygger marknadsföring på data för beslutsfattande och effektiva kampanjer. Men i MaaS-eran kommer konsumentdata att spela en ännu mer avgörande roll för framgångsrika marknadsföringskampanjer. Du behöver veta vem din kund är och samla in data så att du verkligen kan förstå dem över flera kontaktpunkter.

Skapa tvärfunktionella team mellan byråer: Många företag arbetar ofta med olika byråer för kundrelationshantering, digital marknadsföring och kreativa byråer, bland annat. Du bör uppmuntra alla dina partners att samarbeta för att säkerställa kunskapsöverföring så att ni kan få en gemensam förståelse för er målgrupp och vad er marknadsföringstjänst ska fokusera på.

Tänk på kundupplevelsen redan från designstadiet: MaaS handlar om att förbättra kundresan med handlingsbara ögonblick i varje steg av försäljningstratten. Du kommer därför att behöva granska och analysera kundresan från början för att kunna erbjuda personliga marknadsföringslösningar.

Inkorporera marknadsföringsinnovation som en del av ditt produktsortiment: Ny teknik som chatbots, augmented reality (AR) och virtual reality (VR) hjälper till att revolutionera marknadsföringsscenen. De bör inte bara ses som innovationsprojekt utan också integreras i ditt produktsortiment som en integrerad del av CRM-strategin och upplevelsen.

Om du ska engagera konsumenter och få ett övertag över dina konkurrenter, behöver du gå bortom personaliserat innehåll och leverera upplevelser som tillåter konsumenter att agera på det innehållet. Detta är skillnaden som MaaS tillför.

Marknadsföringsfunktioner som passar perfekt för MaaS

Om du undrar om MaaS kommer att ta över alla dina marknadsföringsfunktioner, är svaret nej. Åtminstone för tillfället. Med rätt team kan du behålla kärnfunktionerna inom digital marknadsföring internt. Dessa inkluderar varumärkesbudskap, kundanskaffningsstrategier, marknadsundersökningar och hantering av sociala medier.

MaaS är främst inriktat på den teknologiska aspekten av marknadsföring, med tanke på innovationshastigheten och hur svårt det är för marknadsförare att hålla jämna steg. Det gör att du kan hålla dig i framkant av marknadsföringsteknologitrender på ett snabbt och kostnadseffektivt sätt.

Några av de marknadsföringsfunktioner som kan outsourcas till MaaS inkluderar:

  • PR (public relations)
  • Design för tryckt och online media
  • Innehållsutveckling och presentation
  • Användargränssnitt (UI) och användarupplevelse (UX) design
  • Marknadsföringsautomation
  • Lead scoring

Program som genererar intresse för en tjänst eller produkt kan också läggas under MaaS.

Även om det fortfarande är tidigt för alla företag att behöva MaaS, är industrier som resor, gästfrihet och e-handel redo och mogna för det.

Marketing as a Service är särskilt fördelaktigt för små och medelstora företag (SMEs) och startups som har begränsade budgetar och brist på personal men ändå vill genomföra effektiva marknadsföringskampanjer. MaaS levererar alla aspekter av marknadsföring så att SMEs kan ha en komplett och framgångsrik kampanj medan de anställda arbetar med andra viktiga behov i företaget.

Men det är inte bara SMEs och startups som kan dra nytta av MaaS. Även stora och etablerade företag med exklusiva interna marknadsföringsteam kan finna MaaS användbart i vissa situationer. Till exempel kan MaaS vara till hjälp vid inträde på nya marknader, lansering av nya produkter, test av nya marknadsföringskanaler eller teknologier, eller när man provar något som ligger utanför den nuvarande personalens kompetensområde.

Behöver ditt företag Marketing as a Service?

MaaS är en holistisk marknadsföringsmetod som ger företag med begränsade resurser tillgång till professionell branding. Det anpassar varje program efter företagets individuella behov, vilket innebär att man kan välja en enskild tjänst eller ett paket med tjänster för en komplett marknadsföringsupplevelse.

Några av fördelarna med att använda MaaS inkluderar:

  1. Frigör resurser för att fokusera på strategiska insatser

När du arbetar med en stram budget och begränsade resurser (teknik, kompetens och tid) måste du vara strategisk med vad du lägger dina ansträngningar på… och de måste också ge resultat! Problemet är att de flesta företag fokuserar sina marknadsföringsinsatser på genomförande snarare än på strategi. Även om de får snabba vinster är de slutliga målen ofta ohållbara. Dessutom saknar de ofta strategiska färdigheter.

För att lyckas i dagens digitala marknadsföringslandskap finns det inget utrymme för chansningar. Din marknadsföringsstrategi bör baseras på insiktsfull data och expertkunskap. MaaS kan hjälpa till med båda. Som företag behöver du bara spendera på de marknadsföringsinsatser som behövs, och du får kvalitativa, kontinuerliga resultat med tillväxtpotential.

  1. Skalbarhet

Marknadsföringsområdet är också mycket konkurrensutsatt. Det kan vara svårt att kontinuerligt leverera enastående marknadsföringskampanjer med minimala driftskostnader.

MaaS gör det dock möjligt att skala upp dina marknadsföringsinsatser till lägre kostnader jämfört med intern marknadsföring. Detta gör att du kan stödja ytterligare marknadsföringsinitiativ eller projekt. Resurser kan snabbt och smidigt flyttas dit de behövs mest, oavsett om det gäller att lansera en ny produkt eller skala upp en marknadsföringskampanj. Det ger dig också tillgång till insiktsfull marknadsdata som kan hjälpa till att identifiera nya möjligheter.

  1. Kostnadseffektivitet

När du bara betalar för de marknadsföringstjänster du behöver och undviker de du inte behöver, sparar du pengar och håller budgeten hanterbar.

MaaS-leverantörer kan också få stora rabatter genom att betala för marknadsföringsverktyg i bulk. De kan föra vidare dessa kostnadsbesparingar till dig som kund genom att ta ut en lägre avgift för att få tillgång till dessa verktyg. Detta sparar dig också från att behöva köpa hela verktyget när du bara behöver använda en komponent av det.

  1. Du kan anpassa dig till förändrade affärsbehov i realtid

Företag, särskilt de inom e-handelsbranschen, måste hålla sig uppdaterade med digitala marknadsföringstrender. Men det kan vara svårt att hänga med i trender och anpassa sig till förändringar i realtid. Det är kostsamt, energikrävande och tidskrävande att utveckla en ny marknadsföringsstrategi varje gång en ny trend uppstår. Det är nästan omöjligt om du arbetar med begränsade resurser.

Det är här MaaS är som mest givande.

Din tjänsteleverantör kommer alltid att vara medveten om de senaste trenderna, så du behöver inte oroa dig för att hålla jämna steg eller ständigt börja om från början. Tjänsteleverantörer ger dig också tillgång till den senaste marknadsföringstekniken, vilket gör att du kan ligga steget före.

  1. Bättre fokus för ditt marknadsföringsteam

Slutligen, genom att outsourca dina marknadsföringsbehov till en MaaS-leverantör frigörs din personalstyrka för att fokusera på värdefulla och givande uppgifter som att säkerställa ett konsekvent varumärkesbudskap. Det förbättrar ditt arbetsflöde och din produktivitet.

Dessutom får ditt interna team lära sig branschens bästa praxis och nya trender genom att arbeta med experter. De kan använda dessa färdigheter i sitt arbete även efter att ditt avtal med tjänsteleverantören har avslutats. Detta minskar behovet av att ständigt omskola dina anställda.

Detta betyder inte att de andra marknadsföringsmodellerna är ineffektiva, men MaaS gör det möjligt för dig att få mer för mindre. Se tabellen nedan för en sammanfattning av hur MaaS skiljer sig från traditionella marknadsföringsmodeller:

MaaSIntern marknadsföringFrilansareMarknadsföringsbyråer
KostnadLåg – du betalar endast för de tjänster du behöverHög – löner och förmåner, personalutbildning, tekniskt underhållEkonomisk – timpriser beroende på projektets storlekHög – avgift beroende på vilken marknadsföringsfunktion du behöver, t.ex. webbplatsutveckling, sociala medier, etc.
KompetensområdeBred – teamet består av branschexperter med olika marknadsföringskompetenserBegränsad – beror på budget och förmåga att anställa rätt expertisMycket begränsad – varje frilansare har ett annat utbud av färdigheterBegränsad till de marknadsföringstjänster de erbjuder. Det finns dock byråer som erbjuder ett komplett utbud av tjänster
Hastighet för genomförande av marknadsstrategiSnabb – expertis finns tillgänglig och tjänster är på begäranLångsam – beror främst på resursers tillgänglighet och personalens motivationLångsam – frilansare har ofta mycket begränsade resurser. Svårt att skala upp med företagets tillväxtSnabb – deras expertis är byggd kring en specifik marknadsföringsfunktion
Tillgång till marknadsföringsteknologiOmedelbar tillgångBegränsad tillgång då det beror på resursers tillgänglighetBegränsad tillgång – frilansare förlitar sig huvudsakligen på organisationens teknologiplattformOmedelbar tillgång
Anpassningsförmåga till marknadsföringsbehovGod anpassningsförmåga, agilitet och uppdaterad med de senaste branschtrendernaLåg anpassningsförmåga, ofta svårt att behålla eller omfördela fasta resurserAnpassningsförmåga beror på deras djupgående kunskap och kännedom om branschens bästa praxisBegränsad – kontrakt kan göra det svårt att snabbt omfördela resurser

Ta ditt första steg mot Marketing as a Service

Det är dock viktigt att komma ihåg att Marketing as a Service inte är en kortsiktig lösning. Det fungerar inte om du letar efter marknadsföringstjänster för ett engångsprojekt eller snabba vinster. Det är ett partnerskap som syftar till att uppnå kontinuerlig tillväxt samtidigt som det erbjuder flexibilitet, agilitet och datadrivet beslutsfattande. Detta är endast möjligt om dina marknadsföringsinsatser är konsekventa.

Slösa inte bort dina värdefulla resurser på marknadsföringsfunktioner som du kan outsourca. Ditt marknadsföringsteam bör fokusera på mer produktiva uppgifter medan expertproffs tar hand om dina marknadsföringstjänster. Oavsett om du precis har startat eller redan är ett etablerat företag, är MaaS för dig så länge du behöver hjälp med digitala marknadsföringsrelaterade funktioner.

Hive Creatives är en etablerad MaaS-byrå som erbjuder kostnadseffektiva och agila marknadsföringslösningar skräddarsydda för att hjälpa ditt företag att blomstra och växa. Våra förstklassiga marknadsföringsstrategier har hjälpt flera företag att nå framgång inom viktiga marknadsföringsområden som leadgenerering. Ta reda på hur vår MaaS-expertis kan skilja dig från mängden.

Visa fler

01

02

03

Apple iPhone 16 Lansering: Hur Man Följer Det Speciella Evenemanget
Google Augusti 2024 Core Update Slutförd: Vad du Behöver Veta
Vad är en webbyrå? - Hive Creatives
Vad är en webbyrå?